Lai gan ikdienā jau sen saskaramies ar franšīzes tipa veikaliem, Latvijā daudziem jaunajiem uzņēmējiem franšīzes jēdziens vēl ir pavisam svešs. Tikmēr Rietumos franšīze ir viens no populārākajiem veidiem, kā uzsākt biznesu, pārņemot veiksmīgu uzņēmēju pieredzi un izmantojot jau esošu zīmolu. Pasaulē darbojas simtiem miljonu franšīzes uzņēmumu.


Var kādam nepatikt tīkla bizness principā, tomēr tas viņam netraucē atstāt savu naudu tādos tirdzniecības tīklos kā Hesburger, Elvi, Narvesen, Double Coffee, Statoil vai Stendera ziepju fabrikas veikals. Un cilvēkiem parasti neienāk prātā, ka visos šajos tirdzniecības tīklos pakalpojumus viņš saņem arī no dažādiem patstāvīgajiem komersantiem, kuri ar tirdzniecības zīmes īpašnieku noslēguši līgumu par biznesa nomu jeb franšīzi.

Kas ir franšīzes devējs?

Pieņemsim, ka Tavs uzņēmums ir jau izveidojis desmit solāriju studijas Rīgā. Tās strādā pēc noteiktas koncepcijas. Tām ir vienāds nosaukums, līdzīgs izskats, kopīgs reklāmas budžets. Ja bizness attīstās veiksmīgi, tam būs ne tikai materiāla vērtība (iekārtas u.c.), bet arī netaustāma vērtība – uzņēmuma intelektuālais īpašums. Visas iepriekš minētās specifiskās īpašības, kuras atšķir Tavas solāriju studijas no citām. Šis intelektuālais īpašums arī ir franšīzes līguma objekts. Šis ir veids, kā strauji izveidot biznesa tīklu un palielināt apgrozījumu, neieguldot savus naudas resursus.

Kāpēc kļūt par franšīzes ņēmēju?

Ja Tev ir bailes no riska, bet ir nauda, franšīze ir domāta Tev! Tas gan izmaksā, protams, dārgāk nekā izveidot savu patstāvīgu uzņēmumu. Tomēr veiksme šeit ir daudz paredzamāka. Arī bankas labprātāk finansē šādus biznesus.

Piemērs. Vienlaikus netālu viens no otra tiek atvērti divi ātrās ēdināšanas restorāni. Viens startē ar preču zīmi “McDonald’s”, bet otrs – ar nosaukumu “Jura pīrādziņi”. Kā Tev šķiet, kurš restorāns būs labāk apmeklēts? Franšīzes ņēmējs par zināmu naudas summu un mēneša maksu saņem pilnvaru izmantot jau pazīstama uzņēmuma vārdu, reputāciju un biznesa pieredzi. Tas apņemas pārdot attiecīgo produktu vai pakalpojumus saskaņā ar iepriekš līgumā precīzi formulētiem noteikumiem. Franšīzes devējs savukārt apņemas veikt apmācības un visādi atbalstīt savu jauno partneri. Tam gan nav pienākuma to darīt bez maksas.

Starp citu, pēc līdzīgiem principiem darbojas arī tīkla mārketinga kompānijas. Arī tur vienas puses galvenais ieguldījums ir mērķtiecīgs darbs, bet otra puse apņemas apmācīt savu jauno partneri. Šajā gadījumā to varētu nosaukt par personisko franšīzi.

Kādās nozarēs franšīze ir iespējama?

Visvairāk franšīzes pircēju ir mazumtirdzniecībā, sabiedriskajā ēdināšanā un dažādu pakalpojumu sniegšanā. Bet faktiski franšīze iespējama gandrīz jebkurā biznesa nozarē. ASV piemērs rāda, ka franšīzi var iegādāties veselības aprūpei, autonomai un servisiem, grāmatvedības pakalpojumiem, ceļojumu birojiem, viesnīcu ķēdēm, restorāniem, alus darītavām un kam tik vēl ne. Latvijā franšīzes uzņēmumi ir ne tikai raksta sākumā minētie zīmoli, bet arī Avis (autonoma), Baskin 31 Robbins (saldējums), Best Western Hotel (viesnīcas), ContiClub (riepas), Jysk (mazumtirdzniecība), Maija (frizētavas), Mango (apģērbi), Mego (pārtikas veikali), Pica LuLu, Pizza Jazz, Vision Express (optikas veikali), Max Mara (apģērbi), Europcar (autonoma), Subway (ēdināšana) un daudzi citi.

Pirms iegādāties franšīzi

Lai nebūtu jānožēlo pārsteidzīgs lēmums, ir jāsaprot, kāda pieredze pašam uzņēmējam nepieciešama konkrētajā biznesā. Vai franšīzes devējs tiešām ir tik veiksmīgs kā reklamējas? Kā veicas citiem šīs ķēdes partneriem? Cik daudz naudas vajadzēs, lai nopirktu franšīzi un cik – lai uzturētu tiesības? Vai ir kādi obligātie pirkumi vai minimālā apgrozījuma noteikumi? Galu galā – vai jaunais uzņēmējs ir gatavs mērķtiecīgam darbam un finanšu riskiem? Peļņas lielums būs atkarīgs vienīgi no paša ieguldītā darba!

Cik izmaksā franšīzes iegāde?

Parasti franšīzes cenas sākas no dažiem tūkstošiem eiro mazpazīstamiem zīmoliem līdz pat vairākiem simtiem tūkstošu vai pat miljonam eiro tādiem zīmoliem kā McDonald’s. Papildus ir jārēķinās ar reklāmas izdevumiem atkarībā no paredzēto veikalu skaita un reģiona. Piemēram, Stenders starta ieguldījums varētu būt ap 30 tūkstošiem, Narvessen – ap 40 tūkstošiem, Hesburger – ap 80 tūkstošiem, Jysk un Elvi – ap 150 tūkstošiem eiro

Gluži kā jauns kredīts, arī franšīzes biznesa iespējas ir rūpīgi jāizvērtē.  Viens no veiksmes faktoriem varētu būt atrast nišu, kur vēl nav liela konkurence. Ieteicams attīstīt pasaulē jau pārbaudītu biznesa koncepciju. Vai atbalstīt Latvijas ražotājus ārzemēs. Piemēram, kosmētikas ražotājam Stenders ir jau vismaz 200 franšīzes veikali 22 pasaules valstīs.

Raksta autors: Jānis JAVA
Lejupielādē savu e-grāmatas “Uzņēmēja domāšana” eksemplāru bez maksas šeit – https://janisjava.com/UD

1 komentārs

  1. Franšīzes, protams, ir laba lieta, it sevišķi cilvēkiem, kam ir lieka nauda un biznesa domāšana.
    Papildus gan vēl nepieciešamas zināšanas konkrētās franšīzes nozarē.

    Bet piedāvājums kā tāds ļoti labs – uzreiz saņem gatavu biznesu.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here