Šodien prātoju par biznesa izveidi no cita skatu punkta, izvirzot dažādus priekšnosacījumus un pēctam meklējot/domājot produktu. Arī mani personīgie interneta biznesi dēļ ārkārtas situācijas valstī ir nedaudz piebremzējušies, tāpēc ir laiks palauzīt galvu par jaunām idejām.

Parasti, uzsākot savu biznesu cilvēki par to DEG! Bet visbiežāk, viņi deg tikai tāpēc, ka VIŅIEM šī ideja liekas vislabākā. Vairumā gadījumu gan izrādās, ka tas ir bijis tikai VIŅU subjektīvais viedoklis un patiesībā viņu perfekto produktu vai pakalpojumu nevajag nevienam vai tik maz cilvēkiem, ka bizness ir jāver ciet.

Cits stāsts, protams, ir tad ja uzņēmums tiek veidots nozarē, kura jau ir piepildīta ar dalībniekiem un jaunajam uzņēmējam nav nepieciešamās spējas, lai iegūtu nepieciešamo tirgus daļu sava biznesa veiksmīgai pastāvēšanai un attīstībai.

Ja Jūs zinātu, cik reizes es pats esmu aplauzies un vīlies savās perfektajās idejās… Idejas, kas ienāk Tavā galvā un negrib iet prom, kamēr Tu ar viņām kaut ko neesi iesācis. Par laimi, es esmu darītājs un ilgi šīs idejas savā galvā neturu iespundētas. Parasti es izdomāju plānu, kā pēc iespējas ātrāk pārbaudīt šo ideju biznesa potenciālu. Ar manām prasmēm tas ir salīdzinoši vienkārši – uztaisu mājaslapu un sociālo tīklu kontus, sadzenu mājaslapā daudz cilvēkus caur maksas reklāmām un tad skatos, kāda ir atsaucība.

Labi, atpakaļ pie lietas! Tātad līdz šim visu manu biznesa ideju formula ir bijusi šāda:

Man liekas, ka šis ir lielisks produkts un tas visiem būs vajadzīgs.

Kur šajā formulā ir kļūda? Tas ir 99% mans subjektīvais viedoklis! Protams, es pēctam veicu nelielu tirgus izpēti par savu ideju, aplūkoju konkurentu resursus (ja tādi ir) u.t.t.

Bet! Šodien es iedomājos, ka biznesa ideju ģenerēšanu varētu pagriezt pavisam otrādā attiecībā – ka tas būtu 1% mans subjektīvais viedoklis.

Un tad es domāju, ka vajadzētu izvirzīt veselu kaudzi ar jautājumiem, uz kuriem atbildot tiktu piemeklēts perfekts produkts ar kuru varētu uzsākt biznesu.

Man prātā līdz šim ir ienākuši šādi jautājumi:

  • Kurš ir tāds produkts/pakalpojums, kurš ir nepieciešams ikvienam?
  • Vai šo produktu/pakalpojumu cilvēki lieto ikdienā un viņiem tas būs nepieciešams atkārtoti?
  • Vai šo produktu/pakalpojumu cilvēki varētu nopirkt uzreiz – impulsa pirkums?
  • Vai šo produktu/pakalpojumu varēs viegli un ātri piegādāt?
  • Vai peļņa par katru pārdoto produkta/pakalpojuma vienību būs vismaz 100%?
  • Vai šo produktu/pakalpojumu varēs legāli reklamēt sociālajos tīklos, Google u.c. maksas reklāmas rīkos?
  • Vai šī produkta/pakalpojuma reklāmu varētu padarīt “viral”?
  • Vai šī produkta/pakalpojuma lietošana/izmantošana/uzbūve… būs uzreiz saprotama ikvienam (tādējādi pasargājot Jūs no “stulbiem” jautājumiem)?

Tā uz ātro domājot, perfektais produkts ir TUALETES PAPĪRS!

Tātad, ja vēlaties sākt perfekto biznesu, izvēlieties tualetes papīra biznesu. Bet atcerieties, ka Jums kaut kā būs jāizlec starp konkurentiem, jo šis tirgus ir diezgan piesātināts.

Man gan jāatzīst, ka es Latvijā neesmu redzējis nevienu mazo jauno uzņēmēju, kas piedāvātu stilīgus tualetes papīra ruļļus, kuram būtu sava mājaslapa un sociālo tīklu konti.

Man šī ideja sāk iepatikties! Būs jāpapēta sīkāk!

Lielos vilcienos, perfektas biznesa idejas formula varētu izskatīties šādi:

Produkts, kas ir nepieciešams ikvienam katru dienu par cenu, kas neatstāj caurumu kabatā.

Uzreiz, mēs varam izdomāt plašākas nišas, kas uz visiem jautājumiem atbild ar JĀ, piemēram, pārtika, personīgā higiēna, apģērbs, komunikācija (mobilie telefoni, datori)…

Kad tik tālu esam tikuši, tad sākās visgrutākā daļa – ienirt šajās milzīgajās nišās un atrast kādu konkrētu produktu vai pakalpojumu, kas atbildētu uz visiem vai vismaz vairumu no jautājumiem ar JĀ. Jums pašam arī vajadzētu būt šī produkta lietotājam.

Rokoties pa šīm nišām, būs grūti izdomāt ko oriģinālu, bet vienmēr ir iespējams atrast alternatīvas vai uzlabot jau esošus produktus. Protams, uzrakstīt to ir ļoti viegli, bet izdomāt ko jaunu un visiem nepieciešamu ir viens no grūtākajiem uzdevumiem pasaulē.

Bet es ticu, ka cītīgi meklējot un domājot, ir iespējas ko tādu izdomāt.


Izskatās, ka manas pārdomas ir beigušās ar pilnīgu fiasko (spriežot pēc pēdējām divām rindkopām).

Vislabākais bizness noteikti ir tāds, kurā ir iekļauta Jūsu sirdslieta – manā gadījumā tas ir interenta mārketings. Un es pēc daudziem gadiem esmu atradis veidu, kā to padarīt arī par biznesu, ne tikai aizraušanos.

Varu teikt, ka pagrieziena punkts bija tad, kad es sāku domāt par savas auditorijas vēlmēm un vajadzibām, nevis stūrgalvīgi īstenoju visu, kas man likās noderīgs vai pareizs.

Bet ja Jūs esat jaunu ideju, biznesa vai aizraušās meklējumos, es ieteiktu apdomāt visus šos jautājumus un veidot savu biznesa ideju vadoties pēc tiem jau no paša sākuma.

Gaidīšu Jūsu idejas komentāros!

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here